Vuoden 2020 parhaat elokuvat - Top 50

Argo (2012)

Ohjaus: Ben Affleck

Rooleissa: Ben Affleck, Bryan Cranston, Alan Arkin, John Goodman, Clea DuVall, Victor Garber

Kesto: 120 min.

Muuta: Ehdolla 7 Oscarin saajaksi; mm. paras elokuva, käsikirjoitus ja paras miessivuosa (Arkin)



Perustuu tositapahtumiin


Vuosi on 1979 ja Iranissa kuohuu. Maan entinen diktaattori on syösty vallasta ja tämä on paennut amerikkalaisten avustuksella USA:han. Iranin kansa ja sen uusi johtaja Ajatollah Khomeini vaativat tämän ex-diktaattorin päätä vadille. Lopulta 4. marraskuuta asiat etenevät siihen pisteeseen, että väkijoukko/militantit murtautuu sisään USA:n suurlähetystöön ja ottavat henkilökunnan panttivangiksi. 6 henkeä onnistuu kuitenkin livahtamaan ulos ja piiloutumaan elokuvan mukaan Kanadan konsulaattiin. Elokuvaa on yllättäen hieman yksinkertaistettu taiteen nimissä.

CIA saa lestikseen hoitaa nämä 6 pois maasta turvallisesti, ennen kuin suurlähetystössä paljastuu, että jotkut onnistuivat pääsemään pakoon rakennuksesta. CIA:n evakuointiekspertti Tony Mendez (Affleck) kehittelee idean, että nämä 6 ja hän itse, ovat kanadalaisia elokuvantekijöitä, jotka ovat katselemassa sopivia kuvauspaikkoja uudelle elokuvalle. Eli tarkoitus on lennättää nämä pulassa olevat amerikkalaiset yleisellä lennolla takaisin kotiin. Ja koska on selvää, että tämä on huono ja näkyvä idea, niin se täytyy toteuttaa viimeisen päälle tiiviiksi. Joten mukaan värvätään Hollywoodista maskeeraaja John Chambers (Goodman), joka on jo aiemmin hieman autellut CIA:ta. Mukaan värvätään vielä tuottajaksi Lester Siegel (Arkin). Nämä kolme laittavat CIA:n rahoittamana elokuvastudion pystyyn Hollywoodiin ja hankkivat oikeudet Argo-nimiseen kässäriin. Storyboardit suunnittelee Jack Kirby, joka oikeassa elämässä oli sarjakuvien puolella luomassa sellaisia hahmoja kuin Kapteeni Amerikka, Iron Man, Hulk jne. Kaiken huipuksi tämä käsikirjoitus luetaan näyttelijöiden toimesta läpi median edessä ja mainoskoneisto lyödään käyntiin.

Affleck otettava hiljalleen tosissaan


Komediapiireissä on väännetty usein vitsiä siitä, että Affleck saisi joskus Oscarin käsikirjoituksesta. Ja löytyyhän sieltä ihan näppäriä elokuvia Gone Baby Gone ja The Town, joista toki molemmissa on omia tihkaisukohtiaan. Tätä elokuvaa Affleck ei ole käsikirjoittanut kuitenkaan, vaan ohjannut. No ei ole Oscar-ehdokkaana siitä, mikä on ihan oikein. Elokuvan alku oli aika raskas ainakin omille silmilleni. Keinotekoisesti luodaan jännitettä leikkaamalla parin sekunnin välein eri kamerakulmiin ja kaiken huipuksi astuttiin vielä perussääntöjenkin päälle. Jossain on Affleckin ohjausta äidytty ylistämään, mutta itse totean, että joku muu olisi voinut hoitaa homman paremminkin. Samoin käsikirjoituskin jättää toivomisen varaa henkilöiden syvyyden puolesta. Vai oliko vain ohjaajan päätös keskittyä pelkkään tapahtumaan, vajaa tunti lisää olisi tehnyt eetvarttia. Nyt elokuva on lyhyehkö kun puhutaan parhaan elokuvan Oscar-ehdokkuudesta ja siitä puuttuu eittämättä sellainen wow-tekijä/ikimuistettavuus/vahva hahmo tai jotain mieleen iskeytyvää. Oikeassa seurassa se on, mutta mielestäni vain täytteenä. Mutta onhan tässä krediittiä annettava siitä, ettei ole kyllä ihan mikään järin yksinkertainen elokuva ja hyvin se pysyy kasassa. Affleck on kapuamassa kohtapuoliin tätä vauhtia ohjaajien A-listalle ja on jo nyt parhaita näyttelijöitä, jotka ovat siirtyneet kameran taakse viimeisten vuosien aikana.

Elokuva putsasi pöytää Golden Globeissa, mutta ne eivät ole viime vuosien osalta realisoituneet vastaavalla tavalla Oscareissa. Näyttelijät ovat menneet melko lailla yksi yhteen, mutta elokuvien ja ohjaajien osalta erityisesti ei ole tainnut osua ainakaan viimeisen kolmen vuoden osalta yksikään maaliinsa. Ohjaajan osalta ei voi tänäkään vuonna, sillä Affleck vei kultaisen maapallon ja sitten itse päägaalassa mies ei ole edes ehdolla. Ja kun asiaa ajattelee ja miettii, että yleensä Oscareissa nuo kaksi palkintoa ovat menneet "pakettikauppana" samalle elokuvalle, niin Argo voitaneen viimeistään tämän myötä yliviivata kilvasta pois.

Lopputuomio


Tämänkö piti olla trilleri, no joo ei tästä draamaakaan saa. Mutta ainoa kohta jossa pulssi pääsi kohoamaan, oli lopun lentokenttäselvitys ja sekin oli niin Hollywoodia negatiivisessa mielessä. Piti puristaa kaikki mehut ulos ja suuri kliimaksi karkasi häiritsevän epäuskottavuuden puolelle. Jolloin heräsin silmien pyöritykseltäni tajuamaan, että jälleen lentoemotkin näyttävät "yllättäen" ihan malleilta ja bingohan siitä huomiosta tuli. Lisäksi jäin kaipaamaan enemmän henkilöhahmoilta, vaikka toki ymmärrän että itse tapahtumaketjuun tässä on kuitenkin pureuduttava. Mutta se tapahtumaketju on niin monimutkainen ja siihen menee niin paljon aikaa, että miksi hitossa tämä elokuva ei voinut olla pidempi. John Goodman ja Alan Arkin lähes täysin paitsiossa. Nämä 6 kaveria tuli niin tutuiksi, että varmaan neljä onnistuisin tunnistamaan naamasta ja vain yhden nimeltä (Päivitys, kun juttu oli valmis niin unohdin senkin nimen). Ei riitä niiden kohtalosta välittämiseen se, että ovat viattomia amerikkalaisia ja joku pari vielä vastanaineita.

Kova ruodinta ja negatiivisuuteen keskittyminen johtuu siitä, että hypeen nähden tämä oli lievä pettymys. Ja vaikea tässä on jonkun näyttelijänsuorituksista ilmaista mielipide kun ainoa joka on jotenkin näkyvästi tapetilla, on Ben Affleck tiheän partansa ja tuuhean moppitukkansa kanssa. Mutta all in all hyvä elokuva ja sisältää myös pari kivaa, hieman tietoa vaativaa vitsiä Hollywoodia koskien. En vain ole sitten yhtään tietoinen, mitä tälle pitäisi antaa arvosanaksi. Kasin pintaan kympin skaalalla, mutta sitten hienosäädössä ilmenee ongelmia ja pieni pettymyskin voi valitettavasti hallita tuota pienemmän numeron hapuilua. Halusin välttää taas 82:sta, mutta valitettavasti se tuntuu minusta sopivan parhaiten juuri siihen. Outoa tai ei.

★★★★

Kommentit