Vuoden 2020 parhaat elokuvat - Top 50

Autot 3 (2017) - Arvostelu

autot 3 arvostelu 1
Animaatio / Komedia

Ohjaus:
Brian Fee tulee animaatiostudioille tyypilliseen tapaan organisaation sisältä. Hän on toiminut Disneylla kuvakäsikirjoittajana ja hahmosuunnittelijana lähes yhtäjaksoisesti jo vuodesta 1998 lähtien. Kuten monen muun nykynimen, myös Feen ura alkoi usein parjattujen Disneyn pienemmän budjetin jatko-osien parissa, jotka ilmestyivät suoraan videolle/levylle. Autoista lähtien Fee on toiminut eksklusiivisesti Pixarin animaatiotiimin mukana ja vyöltä löytyy Rottatouillea, sekä Wall-E:ta. Autot on kuitenkin Feen ensimmäinen ohjaus ja ensimmäinen virallinen tarinakrediitti.

Käsikirjoitus:
Kiel Murray oli hänkin mukana jo Autoissa, minkä lisäksi hän on toiminut useiden muiden Pixar-elokuvien kehitystiimissä. Eli toisin sanoen ollut mukana lukuisten muiden ihmisten kanssa kehittelemässä tarinaa, ulkonäköä, hahmoja ja ties mitä muuta. Tuo panos on sitten niputettu tuollaisen termin alle.

Bob Peterson on animaatioiden käsikirjoittamisen raskasta sarjaa cv:ltään, sillä hän on kaksinkertainen Oscar -ehdokas parhaasta alkuperäiskäsikirjoituksesta elokuvista Up - kohti korkeuksia ja Nemoa etsimässä. Toki animaatioilla on aina useita käsikirjoittajia ja nämäkin olivat jaettuja ehdokkuuksia. Näiden lisäksi Peterson toimii ääninäyttelijänä. Autoissa hän on esimerkiksi Chick Hicks / Jasu Juntti ja Monsterit Oy:ssä Roz.

Mike Rich tulee animaation ulkopuolelta. Työnäytteisiin lukeutuvat Gus Van Santin loistava kasvamisesta kertova elokuva Elämän edessä, jota tähdittää mentorin roolissa toimiva Sean Connery. Richin tavaramerkkinä näyttäisivät olevan elämänmakuiset kasvutarinat, jotka uppoavat koko perheelle. Muita miehen käsikirjoituksia kun ovat legendaarisesta kilpahevosesta kertova Secretariat ja baseballin maailmaan sijoittuva The Rookie.

Päätähdet:
Owen Wilson / Sami Uotila on Salama McQueen, legendaarinen punainen 95, jolla on takanaan pitkä ja menestyksekäs ura kilpa-autona. Salama kisaa edelleen huipulla, mutta nopeus ja pito ovat alkaneet hiljalleen kadota.

Cristela Alonzo / Essi Hellén antavat äänensä energiselle Cruz Ramirezille, joka on Salamalle palkattu uusi henkilökohtainen personal trainer. Cruzin on määrä virittää vanha mestari takaisin korkeimmalle palkintopallille.

Armie Hammer / Lauri Tilkanen on kilpasarjan uusi tulokas Jackson Myrsky. Myrsky on uuden sukupolven kilpuri, jolla on apunaan kaikki mahdolliset tekniset tilpehöörit ja datat. Hän on täynnä itseluottamusta ja suhtautuu vanhempaa mallia olevaan Salamaan alentuvasti.

Nathan Fillion / Matti Ristinen on Salaman uusi sponsori ja manageri Sterling, jonka roiskeläppäbisneksen tuomin varoin Salama saa käyttöönsä mm. viimeisintä huutoa olevan harjoituskeskuksen kisasimulaattoreineen. Vastineeksi investoinneista Salaman on alettava jälleen ohittamaan ruutulippu ensimmäisenä, tai eläköidyttävä. Muuten Salama-brändin arvo laskee ja Sterling menettää rahaa.
"Älä pelkää epäonnistumista vaan sitä, ettet saa edes mahdollisuutta."

Ennen varsinaista elokuvaa esitetään Dave Mullinsin hieno Lou-niminen lyhytanimaatio, jossa leikkikentän kiusaaja vie muilta lapsilta heidän omaisuuttaan silkkaa ilkeyttään. Nämä esineet päätyvät leikkikentän löytytavaralaatikkoon, joka päivänä eräänä herää henkiin ja alkaa hellästi vainota kiusaajaa, jonka käytöksen syyt paljastuvat takaumassa. Lyhytelokuva opettaa, että ihmisten on kohdattava demoninsa ja käsiteltävä nämä pala palalta. Tässä tapauksessa elokuvan löytötavaralaatikon voisi nähdä mielen syrjäisenä sopukkana, jonne on sysätty kaikki käsittelemättömät tunteet ja kokemukset. Sinne kertyy aikojen saatossa kaikenlaista tavaraa, hyvää ja huonoa. Mikäli laatikkoa ei missään vaiheessa pura, kaikki sinne hylätty voi jonain päivänä vyöryä ulos hallitsemattomasti kaikki kerrallaan. Laatikon tavarat ovat osa meitä ja mikäli kiellämme osan itseämme, se voi haluamattamme luoda erinäisiä ongelmia. Kielletty osa voi salakavalasti kasvaa jopa hallitsevaksi/määrittäväksi osaksi persoonaamme ja käytöstämme kasvaen lopulta niin suureksi, että asioita voi olla vaikea käsitellä tai muuttaa enää myöhemmin.

Autot oli aikanaan valtava hitti niin elokuvana kuin oheistuotteidenkin osalta. Se oli myös Pixarin pääjehun John Lasseterin rakkaimpia projekteja. Autot nauttii yleisesti hieman kiusallista mainetta Pixarin timantinkovan alkutaipaleen heikoimpana tuotoksena, mitä perusteltiin Pixarin tasolle melko mielikuvituksettomalla ja ohuella tarinalla. Sitä on kuitenkin mahdoton kiistää, etteikö kyseessä olisi ollut monilta osin erittäin hyvä ja jopa erinomainen elokuva. Autot kun kykeni esimerkiksi luomaan päähahmoistaan aitoja ihmismäisiä hahmoja, joiden kohtalosta ja tunteista aikuinenkin ihminen välitti. Sen sijaan jatko-osa Autot 2 on edelleen Pixarin selkeästi heikoin tuotos jääden kierroskaupalla jälkeen edeltäjänsä tasosta. Sitä tahraa on mahdotonta saada hinkattua pois elokuvasarjan kyljestä ja sen seurauksena Autot 3 starttaakin vakuuttamaan katsojansa takamatkalta.

En tiedä, miten on enää mahdollista yllättyä siitä, kuinka tajuttoman komealta Pixarin Autot 3 näyttää. Jo ensimmäinen osa oli silmäkarkkia ja mielipuolista paneutumista yksityiskohtiin. Jo tämän elokuvan trailerit näyttivät upeilta. Teaserista jopa luuli, että ne on Hollywoodissa tehneet jonkin live-action kilpa-autoelokuvan. Autot 3:sen fotorealistisista taustoista ja maisemakuvista ei mitenkään huomaa kyseessä olevan animaatio ennen kuin puhuvat autohahmot rullaavat kasvoineen kuvaan mukaan. En ole ihan varma, onko autoja muutettu pehmeämmiksi ja värikkäämmäksi aiempiin osiin verrattuna, vai onko kyseessä juurikin uskomattoman realistisen näköisen ympäristön luomaa lumetta. Jokatapauksessa nämä piirroselokuvamaiset autot muutamissa kohdissa iskeytyvät silmään ikään kuin ne eivät ihan täysin kuuluisi ruudulle. Ja tämä on siis ennen kaikkea omalaatuista kehua juurikin elokuvan taustalle ja maisemille. Autotkin näyttävät hämmentävän aidoilta kunhan vain osaa sopivasti katsoa niiden kasvonpiirteiden ohi.


Juonen osalta edetään tutulla ajolinjalla. Salamalle ilmaantuu jälleen uusi haaste ja haastaja, jonka päihittääkseen Salaman pitäisi oppia uusia temppuja ja ennen kaikkea ylittää itsensä. Tämän lisäksi sarja tekee selvän u-käännöksen kohti ykkösosaa tuoden mukaan perinteisen mestari ja oppilas -juonikuvion. Tokkopa tässä mitään valtionsalaisuuksia tulee paljasteltua kun totean rockymaisen harjoittelun aikana vanhan Salaman huomaavan, että myös nuoressa Cruzissa olisi ainesta kilpuriksi. Mitä muuten tulee kilpa-ajokohtauksiin, niin käsihän siinä puristuu nyrkkiin. Kameraa kohti lentää milloin kipinöitä, mutaa, tai renkaista lähteneitä pieniä kuminpalasia. Kamera liikkuu vapaana milloin autojen takana, milloin sivulla ja milloin letkan keskellä. V8:t jyrisevät, eikä peltivaurioilta saati näyttäviltä ulosajoiltakaan vältytä ovaalirataa vasemmalle kierrettäessä.

Elokuvan kantavana teemana ovat vanhuus ja nuoruus. Tämä tiivistyy parhaiten elokuvan ytimessä olevaan Salaman ja Cruzin väliseen suhteeseen. Se alkaa jatkuvana ja molemminpuolisena ikäpiikittelynä, jota toki käydään pinnallisesti hyvässä hengessä. Konepellin alla molemmilta hahmoilta kenties puuttuu ripaus kunnioitusta ja ymmärrystä erilaista sukupolvea kohtaan. Yhteisen ja kokemusrikkaan matkan päätteeksi kaksikon välille kuitenkin kehkeytyy sukupolvet ylittävä ystävyys. Cruz auttaa treenaamaan Salaman huippukuntoon Myrskyä varten ja Salama jakaa käytännön tietotaitoa kilpa-auton urasta haaveilevalle Cruzille luoden tietä seuraavalle sukupolvelle Doc Hudsonin hengessä. Doc onkin mukana tässä elokuvassa takaumien kautta ja kiitos arkistomateriaalin, kuulemme englanninkielisessä versiossa hänen äänenään jo edesmennyttä valkokankaan raskaansarjan legendaa, Paul Newmania.


Jos on alkuperäinen ääninäyttelijäkaarti täynnä tähtiä, niin suomalaisessakin versiossa riittää riemastumisen aiheita. Kisaselostajina kuullaan tuttuun tapaan Matti "Vauhti" Kallosta ja Erkki Muskelipeliä (Jukka Puotila). Onpa mukaan hiipinyt kuin viitasusi konsanaan myös Niki Juusela. Voit myös ohimennen kuulla Nascar-kuskien mukaan nimettyjen kisa-autojen ääninä vaikkapa Jari-Matti Latvalaa, tai Emma Kimiläistä. Mukaan on tietysti saatu kaikki vanhatkin tekijät uusimaan roolinsa. Vaikeahan sitä olisi vaikkapa juuri Marttina kuvitellakaan muuta kuin Heikki Silvennoista.

Autot 3 omaa mukavan viestin, kosolti komediaa ja sopivissa määrin myös vauhtia. Elokuva sijoittuu tasollisesti ykkös- ja kakkososan välimaastoon, mutta voin helpotuksekseni todeta sen olevan huomattavasti lähempänä ensin mainittua. Toki tämä kolmas osa on vähän saman kuvion kierrättämistä kuin aikaisemminkin minkä tietenkin ymmärtää, sillä eihän kilpa-autosta kertovaan tarinaan nyt hirveästi ole erinäisiä vaihtoehtoja tarjolla. Autot 3 rullaa vielä menestyksekkäästi tällä kulutetulla konseptillaan maaliviivan yli, mutta löpö alkaa olla lopussa. Onkin mielenkiintoista nähdä mihin sarja seuraavaksi nokkansa suuntaa, sillä tarina avasi ihan mielenkiintoisia portteja kuljettavaksi. Voisimme tutkia Doc Hudsonin nuoruutta, tai Cruzin aukenevaa uraa kilpurina. Mutta olisiko sellainen sittenkin liian riskaabeli muutos? Etenkin kun moni varmasti haluaa nähdä vanhoista osista tutut hahmot mukana, ilman heitä Docin tai Cruzin tarinat olisivat ainakin valkokankaalle liian riskaabeleja projekteja. Tällaisenaan tämä olisi oiva ja hieno päätös Salama McQueenin tarinalle. Mutta faktahan taitaa olla se, että tarinat loppuvat sitten kun ne eivät enää käy kaupaksi.

★★★

IMDB

Katsomisvinkit: Up - kohti korkeuksia, Liikkuva linna, Mary & Max, Lentsikat, Toy Story 3, Brave, Rottatouille, Turbo

Kommentit