Muut sarjan osat löydät täältä.
Blade Runner (1982)
Sci-fi / Trilleri
Ohjaus: Ridley Scott
Käsikirjoitus: Hampton Fancher & David Webb Peoples
Tähdet: Harrison Ford, Ruther Hauer, Sean Young
2 Oscar-ehdokkuutta: Erikoisefektit ja lavastus.
Tämän
legendaarisen sci-fi -elokuvan pohjana on tietenkin Philip K. Dickin
tieteisromaani Palkkionmetsästäjä (Do Androids Dream of Electric
Sheep?), joka näki päivänvalon vuonna 1968. Elokuvaversio ilmestyi 14
vuotta romaanin jälkeen, mutta elokuvan vastaanotto oli melko vaihteleva
asettuen enemmän negatiivisen puolelle ja Blade Runner oli myös
taloudellinen floppi lippuluukuilla. Ensi-illasta vierähti kymmenisen
vuotta ennen kuin ihmiset lämpenivät Ridley Scottin elokuvalle ja kohottivat sen
yhdeksi sci-fi genren suurimmista klassikoista. Syynä kelkan kääntymiselle oli
1992 ilmestynyt Director's Cut, eli ohjaajan versio. Se sisältää mm.
uusia kohtauksia ja siitä esimerkiksi puuttuu studion vaatima onnellinen loppu,
sekä Harrison Fordin hahmon kuvioita selittävä kertojanääni.
Miksi elokuvan täydellinen alkuperäinen versio sitten mentiin runtelemaan? Se johtui pitkälti siitä, että
Scottin hitaan työskentelytyylin seurauksena elokuva meni yli budjetin
ja tuottajatahojen mielestä elokuvan kestokin oli liian pitkä. Joten yli menneen budjetin varjolla tuottajat periaatteessa antoivat Scottille kenkää ja leikkauttivat elokuvan
sopivampaan mittaan. Sitten käytiin vanhaan tapaan näyttämässä elokuvaa
testiyleisölle, joka reagoi negatiivisesti. Hollywoodilla on enemmän tai vähemmän ollut tapana kohottaa hätäisesti yksittäisten testiyleisöjen mielipiteet jalustalle, joten ei todellakaan ollut elokuvahistorian ensimmäinen kerta, kun tässä kohtaa painellaan punainen paniikkinappula pohjaan ja lähdetään pilaamaan elokuvia. Fordin näyttelemän Deckardin yksisarvisunikohtaus
poistettiin, kuvattiin onnellinen loppu ja lisäksi Ford taivuteltiin
nauhoittamaan elokuvaa enemmän selventävä kertojanääni, joka toimisi
katsojille apupyörinä. Vuosien vieriessä ja videokasettien, sekä -nauhureiden tultua mukaan
kuvioihin, elokuvan ylle muodostui pienimuotoinen kultti. Vuonna 1992
Scott oli saanut jo tungettua sen verran jalkaa oven väliin, että hän pystyi
julkaisemaan oman alkuperäisen versionsa elokuvasta ja vielä myöhemmin
2007 julkaistiin Final Cut.
Elokuvan tuotanto- ja
kuvausprosessista on kirjoiteltua useampiakin kirjoja. Ennen Ridley
Scottia oltiin yhteyksissä moniin eri ohjaajiin ja esimerkiksi jo vuosi
romaanin ilmestymisen jälkeen nuorehko Martin Scorsese oli kiinnostunut
filmatisoimaan elokuvan. Kuinkahan erilainen Scorsesen urasta olisikaan
tullut... Saman
kysymyksen voinee kysyä myös alunperin miespäärooliin kaavailtujen
Dustin Hoffmanin ja Christopher Walkenin kohdalla.
Blade
Runnerin kuvauksissa oli kehno ilmapiiri ja esimerkiksi päätähdet
Harrison Ford, sekä naispääosa Sean Young eivät tulleet kovinkaan hyvin toimeen.
Kuvaukset etenivät takkuisesti ehkäpä siksi, sillä Lontoossa viimeisimmän elokuvansa Alienin kuvannut
Scott tuli brittiläisestä kulttuurista, jossa usein haettiin
täydellisyyttä kompromissien sijaan. Hollywoodissa taas tärkeintä on hoitaa hommat purkkiin sovitun budjetin ja aikarajan merkeissä. Kaiken lisäksi Blade Runnerin kuvausohjelmassa oli
vieläpä paljon pitkiä ja piinallisia yöaikaan suoritettuja kuvauksia,
usein vieläpä sateessa. Projektin parissa työskennelleet ihmiset
teettivät t-paitoja, joissa he protestoivat liian tiukkaa ja hektistä
kuvausaikataulua. Ford ei ole järin paljoa sanaista arkkuaan
julkisuudessa avannut tästäkään elokuvasta sen mainoskiertueiden
loputtua, joten siitä voisi vetää johtopäätöksen etteivät muistot elokuvan
parista ole järin kultaisia. Eräässä dokumentissa hän
mainitsi, että loputtoman pitkät jokaöiset kuvaukset sateessa olivat
syvältä. Mutta niin vain 35 vuoden odottamisen mukaan legenda on saatu jälleen takaisin Deckardin rooliin. Miehen itsensä mukaan syynä oli se, että vasta nyt hän sai käsiinsä loistavan käsikirjoituksen. Pressikiertueen haastatteluvideoista päätelleen kuvauksissa on ollut
tällä kertaa mukavampi tunnelma, vaikkei yhden maailman kuivimmista huumorintajuista omaava Ford vieläkään ole oikein
oppinut hirveästi nauttimaan haastatteluista. Tai ehkä enemmänkin kyse on siitä, ettei mies viitsi peitellä omia fiiliksiään ja sitä on pakko arvostaa.
Lavastajana elokuvauransa aloittaneen Ridley Scottin ja
hänen työporukkansa näkemys vuoden 2019 Los Angelesista on edelleen
häikäisevä ja ylittämätön kaikessa neonvalojen värjäämässä
kolkkoudessaan. Happosateen armoilla tämän dystooppisen kaupungin
hämärästi valaistuja sivukujia tallustelee Fordin tulkitsema
palkkionmetsästäjä Rick Deckard, joka jäljittää replikantteja.
Replikantit ovat ihmisen kaltaisia androideja, jotka ovat alkaneet
kapinoimaan ihmisen valtaa vastaan. Vaarallinen työ etenee kunnes
tunteet ja rakkaus astuvat kehiin. Läsnä on siis kaikkinensa
erehdyttävän vahva säväys film noiria ja Deckard onkin hahmona kuin
modernimpi versio Humphrey Bogartin ja Robert Mitchumin kovapintaisista
ja karskeista etsivistä. Käsikirjoittaja Hampton Francher on
kertonutkin, että hän kirjoitti osan Mitchum mielessään.
Blade
Runnerissa on myös sen verran symbolismia, että kaikki elokuvasta
netistä tietoa etsineet ovat varmastikin törmänneet elokuvan teologisia
vivahteita käsitteleviin teksteihin. Se ei ole mikään ihme, sillä Dickin
romaanissa keskeisessä osassa oli Mercerismi(?)-niminen uskonto, joka
nojasi vahvasti kristinuskoon ja rakentui empatian ympärille. Scott ei
ollut järin kiinnostunut romaanin teologisista aineksista ja muutenkin
Scott ja kirjailija olivat vähän eri linjoilla Blade Runnerin
perimmäisen idean kanssa. Silti kun Dick istui 1981 katsomaan
20-minuutin pätkän elokuvaa, hän kuvasi sitä kutakuinkin elämänsä
säväyttäneimmäksi 20 minuutiksi. Oli kuin tekijät olisivat tunkeutuneet suoraan hänen päänsä sisään.
Blade Runner on
sci-fin merkkiteos, genren suurimpia peruskiviä. On enemmän kuin
helppoa löytää siitä lainaavia ja inspiroituneita elokuvia kuten Fifth
Element, Gattaca, Dark City, Ghost in the Shell, Metal Gear Solid,
RoboCop, Minority Report, Equilibrium jne. Jos taas aletaan katsoa
elokuvia, joista Blade Runner itse ammentaa, niin isoimmalla kauhalla
vaikutteita on haettu Fritz Langin Metropoliksesta, joka on mykän
elokuvan kenties kaikkein henkeäsalpaavin teos.
Toinen painava keskustelunaihe elokuvan ympärillä on aina ollut, että
onko Deckard itsekin replikantti. Kuuluisasti Ford
oli sillä kannalla ettei Deckard ole replikantti ja Scott on taas vähän
vihjannut päinvastaiseen suuntaan kuten alkuperäisen elokuvan
unikohtauksestakin jo voi päätellä. Jo Dickin romaanissa Deckard kyseenalaisti oman inhimillisyytensä. Kenties meille tarjoillaan tähän kysymykseen
viimeinkin konkreettinen varmistus 6.10.2017. Toisaalta ei kannata hirveästi pidätellä henkeä, koska Fordin mukaan elokuva ei tule vastaamaan kaikkiin ensimmäisen osan jälkeensä jättämiin kysymyksiin. Tai sitten hän laski jälleen leikkiä.
IMDB
Paris, Texas (1984)
Draama
Ohjaus: Wim Wenders
Käsikirjoitus: L.M. Kit Carson, Sam Shepard
Tähdet: Harry Dean Stanton, Nastassja Kinski, Dean Stockwell, Aurore Clément
Kultaisen palmun voittaja yksimielisellä äänestystuloksella Cannesin elokuvafestivaaleilla 1984
"It was easier when I just imagined you."
Lukuisista vahvoista suorituksistaan etunenässä sivurooleissa tunnettu Harry Dean Stanton tekee elämänsä parhaan roolisuorituksen Paris, Texasin pääosassa. Hän on mies, joka elokuvan alussa kävelee mykkänä ja ilmeettömänä aavikolla Ry Cooderin säveltämän slide-kitaramusiikin soidessa taustalla. Minne hän on menossa, mistä hän on tulossa? Sitä ei elokuva meille heti paljasta, jolloin katsojan mielikuvitus saa rauhassa ensin kehitellä jos jonkinlaista teoriaa ja tarinaa. Siitä miten hän on tuollaiseen jamaan ajautunut, katsojalle tarjotaan palasia hitaasti läpi elokuvan.
Elokuvan ensimmäinen kolmannes vietetään aavikolla kävelevän miehen veljen yrittäessä epätoivoisesti houkutella Travisia takaisin sivistykseen ja läheistensä luo. Toinen kolmannes koostuu siitä kun Travis palaa neljän vuoden poissaolon jälkeen poikansa luo ja nämä kaksi alkavat hiljalleen tutustua uudelleen. Kaiken tämän ajan pojasta on huolehtinut Travisin veli. Viimeisessä kolmanneksessa Travis lähtee etsimään vaimoaan ja tuo kohtaus kun kaksikko viimein tapaa, kruunaa elokuvan lopullisesti. Harry Dean Stanton toimittaa paljonpuhuvassa tilanteessa pitkän, mestarillisen monologin kaikkine painavine taukoineen ja painotuksineen. Travis kärsii jonkinlaisesta ristiriidasta. Hän kaipaa kotiin läheistensä ympärille, mutta samalla hän tuntee olevansa niin kovin vieraantunut maailman menosta ja ihmisistä.
Tämän westernhenkisen road movien ohjauksesta vastaa legenda nimeltä Wim Wenders, joka alkoi vasta näihin aikoihin lisätä elokuviinsa varsinaista tarinankerrontaa ja äityi vähän kypsemmällä iällä pohdiskelemaan perheen, sekä yhteisön arvoja. Tämän elokuvan kohdalla Wenders halusi kertoa tarinan Yhdysvalloista ja ensimmäistä kertaa urallaan hän ei hahmotellut kohtauksia ennakkoon storyboardille, vaan työsti kaiken paikan päällä harjoituksissa. Kuvauksesta vastaa hollantilainen Robert Muller, joka myöhemmin työskenteli mm. Jim Jarmuschin kanssa hieman vastaavanlaisten elokuvien parissa. Paris, Texasin kuvaukset aloitettiin 1983, vaikkei yhdessä välissä 160 sivuiseksi paisunut käsikirjoitus ollut vielä valmis. Kohtaukset kuvattiin järjestyksessä ja käsikirjoittaja Sam Shepardin oli tarkoitus hahmotella tarinan loppu sen mukaan millaiseksi elokuvan hahmot kasvavat kuvausten aikana, sekä millaisia huomioita tekijät ja näyttelijät hahmoista tekevät.
Elokuvan loppukohtaus on 20 minuuttia pitkä, eli se kestää yhden kokonaisen filmikelan verran. Elokuvan kohtaukset oli käsikirjoitettu teatterimaisesti ja niitä myös kohdeltiin kuvauksissa sellaisina. Eli esimerkiksi jos tuon 20 minuutin loppukohtauksen jossain vaiheessa tapahtui jonkinlainen virhe, niin kaikki aloitettiin alusta. Kohtauksen purkituksen jälkeen Wendersille valkeni kaikkien elokuvien kohtaamien rahavaikeuksien keskellä: "Elokuvamme tulee koskettamaan monia ihmisiä valtavalla tavalla ja se tuntui jopa hieman pelottavalta".
Hiljattain keskuudestamme poistunut Harry Dean Stanton oli urallaan tässä vaiheessa ollut tunnettu vain rautaisena sivuosanäyttelijänä. Wenders tarjosi miehelle mahdollisuuden pääosaan ja surulliset silmät omaava Stanton laittoi peliin kaiken elämänkokemuksensa ja taitonsa. Stanton tärisi ja epäili itseään läpi koko elokuvanteon. Hän oli mielestään liian vanha näyttelemään nuoren ja kauniin Nastassja Kinskin miestä. Sama epävarmuus oli läsnä elokuvan purkituksen jälkeen jopa Cannesissa, jonne hän ei millään olisi halunnut lähteä. Lopulta Stantonille hankittiin Cannesia varten nuori mies hoitamaan kaikki logistiset asiat ynnä muut juoksutehtävät ja joka tarvittaessa tarjoaisi Stantonille muutaman rohkaisevan sanan. Tuo nuori mies oli Sean Penn.
Wenderin kotimaassa Länsi-Saksassa elokuvaa ei muuten alettu välittömästi näyttämään, koska Wendersin yhtiön ja länsi-saksalaisen levittäjän välillä tuli erimielisyyksiä siitä, kuinka laajalti elokuvaa maassa näytettäisiin. Tämän seurauksena Länsi-Saksassa alettiin järjestää bussikyytejä, jotka veivät katsojia Zurichiin katsomaan Paris, Texasia. Erimielisyydet saatiin ratkaistua vasta 8 kuukautta myöhemmin.
Paris, Texas on kaunis ja sielukas tekele, täynnä häikäiseviä ja usein eristystä henkiviä otoksia. Lopun kohtaus, jossa Harry Dean Stanton kävelee punainen rekkamiehen lippis päässään jälleen kohti horisonttia cowboy-henkisesti "hoideltuaan asiansa", on liikuttava. Puhumattakaan eri puolella tietä kävelleistä pojasta ja isästä, tai Travisista katsomassa vanhoja lomakuvia jne. Järjestäinsä tässä elokuvassa kuva kertoo enemmän kuin sanat voisivat konsanaan ilmaista.
IMDB
Kommentit
Lähetä kommentti