Muut sarjan osat löydät
täältä.
Kummisetä osa 1 (1972)
Rikos / Draama
Ohjaus: Francis Ford Coppola
Käsikirjoitus: Coppola & Mario Puzo
Tähdet: Marlon Brando, Al Pacino, James Caan, Robert Duvall
3 Oscaria (paras elokuva, käsikirjoitus & miespääosa) ja 7 ehdokkuutta.
"I'm gonna make him an offer he can't refuse."
Paramount Pictures hankki option Mario Puzon samannimisen bestsellerin elokuvaoikeuksiin vuonna 1969 vain 80 000 dollarilla, sillä studio oli vainulla ennen kuin kirja ehti nousta suosioon. Tuotanto eteni maltillisesti, sillä kirjan laaja tarinakaari ja useat eri tapahtumapaikat vaatisivat rahaa. Ohjaajan rooliin Paramount kosiskeli ykkösvaihtoehtonaan melko hiljattain Bonnie & Clyden ohjannutta Arthur Pennia. Kun se tie johti umpikujaan, niin tarjouksia saivat mm. Peter Yates (Bullit), Costa-Gavras (Z) ja Sidney J. Furie (Salaisen agentin kansio).
Sitten tuottajilla välähti. He aavistelivat Kummisedän materiaalin aiheuttavan ristiriitaisia tuntemuksia amerikanitalialaisten suunnalla, joten uuteen elokuvantekijöiden sukupolveen kuuluva Francis Ford Coppola nousi varteenotettavaksi vaihtoehdoksi. Amerikanitalalaisena Coppola tunsi ja hallitsi kulttuurin tavat, sen salakielen. Ja kun katsoo elokuvaa, niin ohjaajan intiimi kulttuurituntemus ja kunnioitus huokuvat kaikista yksityiskohdista. Kummisetä tuo katsojansa eteen kokonaisen elämän ja se on suurtuotannoksi poikkeuksellisen intiimi, lämmin ja ennen kaikkea kärsivällinen.
Francis Ford Coppolalla oli alla tässä vaiheessa uraansa taloudellisia floppeja, mikä ei ainakaan miehen itseluottamusta nakertanut. Hän nimittäin lähti tekemään Kummisetää erittäin vastentahtoisesti. Saatuaan tarjouksen ohjata elokuvan, Coppola puhui siitä isälleen roskajuttuna, sillä ohjaaja olisi halunnut jatkaa taide-elokuviensa tekemistä. Mutta kyse oli kuitenkin isosta elokuvasta ja mahdollisuudesta, vaikkakin korvaus ensimmäisen osan ohjaamisesta oli melko vaatimattomat 125 000 dollaria. Elokuvan tuotoista saamaansa 6% palasta Coppola piti mitättömänä, mutta siinäkin hän oli onnekseen väärässä.
Ennen Coppolan mukaantuloa Mario Puzo oli ehtinyt työstää elokuvan käsikirjoituksesta monenkin eri henkilön kanssa. Elokuvan syntyvaiheista kertovissa dokumenteissa hän on kuvaillut kuinka Coppola otti heti kaikki ohjat omiin käsiinsä. Tuotannosta ei puuttunut draamaa. Sitä aiheuttivat sekä kokemattoman Al Pacinon, että entisenä suuruutena pidetyn Marlon Brandon valinnat päärooleihin. Skismaa aiheutti myös Coppolan pidättyväisyys väkivaltakohtauksissa, sekä halu kuvata paikan päällä Sisiliassa. Coppola kertoikin saaneensa potkut lähimain joka toinen viikko.
Tarinaa ja kemioita alettiin rakentaa suurella pieteetillä. Coppola sai idean järjestää italialaisia illallisia, jotka tarjosivat mahdollisuuden näyttelijöille tutustua toisiinsa perinpohjaisesti. Toisaalta nämä olivat myös kohtalokkaita illanistujaisia painoa helposti keräämään taipuvalle Marlon Brandolle, joka jälkeenpäin totesi Coppolan tehneen hänestä sen sian, mikä hän mielestään oli uransa ja elämänsä loppuajan.
Brando teki käsittämättömän fyysisen muutoksen Don Vito Corleoneksi.
Perheen patriarkan roikkuposket saatiin aikaan hampaisiin
kiinnitettävillä proteeseilla. Metodinäyttelijänä Brando oli moninkin
tavoin vertaansa vailla ja joidenkin mielestä hän vei kikkailunsa jopa
liiankin pitkälle. Hän tukki korvansa pumpulilla, ettei hän kuulisi
liian hyvin. Samaa pumpulia päätyi myös miehen poskipäihin ja sen
avulla hän tavoitti Don Viton todella puhtaan ja pehmeän äänen, joka teki hahmosta välittömästi koskettavan ja rakastettavan. Kontrastina Don Viton hieman väsyneet bulldogmaiset kasvot taas viestivät ulkokuoren alta löytyvästä voimasta ja
kovuudesta.
Brandon temput eivät toki tähän loppuneet, sillä jo tässä
vaiheessa uraansa hänellä oli tapana kiinnittää vuorosanansa sisältäviä
muistilappuja paikkoihin, joista kamera ei niitä nähnyt. Brandon mukaan
tämän kautta hänen puheensa rytmittyisi kuin oikeassa elämässä, sillä eihän
sielläkään ole vuorosanoja. Ihmiset joutuvat hakemaan sanoja ja ajatukset eivät solju ulos sujuvavirtaisena puheena kaikkien kielioppien mukaisesti. Joidenkin mielestä toki Brando oli löytänyt kätevän tekosyyn
olla opiskelematta vuorosanojaan. Ei sillä, etteikö Brando jo
näyttelijänuransa alussa oltu tunnettu loistavana improvisoijana, joka
seurasi vaistojaan. Tämän vuoksi Brando taisikin esiintyä teatterissa
vain Viettelysten vaunussa, sillä hän vihasi joka ilta saman näytelmän
kaavamaista esittämistä. Hänellä oli tapana alkaa improvisoimaan
reilumman puoleisesti, mikä tietenkin ärsytti ja vaikeutti miehen vastanäyttelijöiden tekemistä.
Kuuluisasti jopa La Cosa Nostra suhtautui alun nihkeyksien jälkeen elokuvaan avuliaasti ja myönteisesti. Tosin sillä ehdolla, ettei sitä luonnehdittaisi elokuvassa tuolla
nimellä, tai nimitettäisi mafiaksi. He olivat saamassa juhlaelokuvansa
ja valmistuttuaan Kummisetää syytettiinkin liian romanttisesta ja
myönteisestä mielikuvasta mafiaa kohtaan.
Kummisedästä tuli joksikin aikaa kaikkien aikojen tuottoisin elokuva kun
se syrjäytti tuloissa ilmiön nimeltä Tuulen viemää. Elokuvan
valmistumista odotettiin vuosia ja ensi-ilta oli massiivinen
suurtapahtuma. Lopputulos oli elokuva yli muiden elokuvien ja yleensä kun kaikkien aikojen parhaimpia elokuvia valitaan, niin Kummisedät tuppaavat olemaan aivan terävimmillä kärkisijoilla. Usein jopa kärkisijoilla.
IMDB
Tohtori Outolempi eli: Kuinka lakkasin olemasta huolissani ja rakastamaan pommia (1964)
Sota / Komedia
Ohjaus: Stanley Kubrick
Käsikirjoitus: Kubrick, Terry Southern, Peter George
Tähdet: Peter Sellers, George C. Scott, Sterling Hayden, Slim Pickens
4 Oscar-ehdokkuutta: Elokuva, miespääosa, ohjaus, käsikirjoitus.
"Gentlemen, you can't fight in here! This is the War Room."
Tämä
pisimmän Oscar-ehdokkaan nimen omaava elokuva perustuu britannialaisen
RAF-upseerin Peter Georgen kirjaan, joka julkaistiin
Yhdysvalloissa nimellä Red Alert. Kirja päätyi jälleen assistenttien
kautta Kubrickin käsiin, ja hän piti kirjasta suunnattomasti lähtien
alunperin
rustaamaan elokuvaa draamana yhdessä Georgen kanssa. Pian Kubrick
kuitenkin huomasi
ydinsodan aiheuttamasta varmasta maailmanlopusta kertovan elokuvansa
avainkohtausten pitävän sisällään niin
paljon "absurdeja ja paradoksaalisia" yksityiskohtia, että niiden
kitkemisen sijaan Kubrick päätti tehdä mustan komedian. Tässä vaiheessa
kirjoitusavuksi saapui mustasta ja absurdista satiiristaan tunnettu
Terry Southern. Hän vietti käsikirjoituksen parissa intensiivisen
kuukauden käyttäen amfetamiinia sisältäneitä dieettipillereitä
maksimoidakseen tehokkuutensa, mikä ei tietenkään ollut pidemmän päälle
terveellistä yhdessä raskaan alkoholin- ja muiden piristeiden
nauttimisen ohella.
Ajalle ominaisesti on vähän
hämäränpeitossa kuka teki lopulta mitäkin. Aikanaan käsikirjoituksen
raportoitiin olleen virheellisesti valtaosin Southernin käsialaa ja mies
ei tätä uutisointia liiemmin halunnut oikaista, mikä ärsytti
esimerkiksi Kubrickia, joka oli jo muutenkin hyvin nuiva jakamaan
krediittiä elokuviensa käsikirjoituksista muille. Neljäs sopankeittäjä
oli vielä Peter Sellers, jolla oli tapana improvisoida ihan vapaasti
mitä mieleen tulee. Tästä tietoisena Kubrick huolehti, että jokaisessa
kohtauksessa Sellersiä kuvaa useampi kamera eri kuvakulmista, että
koomikkoneron kaikki manööverit saadaan varmasti tallennettua.
Tohtori
Outolempi sijoittuu kolmeen eri tapahtumapaikkaan, joiden väliltä on
katkaistu kaikki viestintämahdollisuudet. Yhdysvaltojen ilmavoimien
tukikohdassa fanaattinen kenraali Jack D. Ripper määrää
omavaltaisesti komentoketjun käytäntöjen porsaanreikiä hyödyntäen
ydiniskun kohti
Neuvostoliittoa. Vain Ripper tietää salauskoodin, jonka avulla
lentolaivueeseen saadaan otettua yhteys ja peruutettua tämä ydinsodan
aloittava ensi-isku. Kenraali kuitenkin linnoittautuu toimistoonsa
yhdessä
adjutanttinsa luutnantti Mandraken kanssa ottaen tämän periaatteessa
panttivangiksi. Tälle Ripper pauhaa
hersyttävän sekopäisestä kommunistien salajuonesta, johon liittyy veden
fluoresointi, sekä uhattuina olevat "puhtaat ja arvokkaat
ruumiinnesteemme" (perustuu tositapahtumaan). Pointtiaan
alleviivatakseen kenraali kysyy Mandrakelta: "Oletko koskaan nähnyt
kommunistin vettä juomassa". "Enpä voi sanoa nähneeni", kuuluu vastaus.
Peter Sellersin näyttelemä Mandrake joutuu parhaansa
mukaan myötäilemään aseistetun kenraalin puheita
saadakseen peruutuskoodin selville ja päästäkseen pakenemaan.
Toinen
tapahtumapaikka on Pentagonin sotahuone, jossa Peter
Sellers vetää tuplaroolin. Hän näyttelee Yhdysvaltain presidenttiä
Merkin Muffleyta ja hullua
saksalaista tiedemiestä, Tohtori Outolempeä. Jälkimmäinen on Kubrickin
ja Sellersin
kunnianosoitus Metropolis-elokuvan hullulle tiedemiehelle, Rotwangille.
Nämä kolme Sellersin loistokasta roolia ovat legendaarisia
hauskuudessaan.
Eritoten Outolemmen parhaimpia kohtauksia on leikelty rankasti. Tästä
piilottelusta huolimatta taustalla on helposti
nähtävillä, kuinka muilla näyttelijöillä oli vaikeuksia pitää pokkaansa
koossa Sellersin pannessa parastaan. Outolempi esimerkiksi tulee
puhutelleeksi vanhasta muistista presidenttiä "Mein Führeriksi". Tämän
lisäksi tohtorin omatahtoinen oikea käsi nousee kesken kaiken
spontaaniin natsitervehdykseen, jonka jälkeen se alkaa
pian kuristaa tiedemiestä vimmatusti hengiltä.
Kolmas
tapahtumapaikka on B-52 pommikone, joka on autuaan tietämätön
siitä, että heihin yritetään kuumeisesti ottaa yhteyttä. Koneen
puikoissa häärii todellinen amerikkalainen cowboy, majuri Kong, joka on
pahaksi onneksi valmis viemään pommituksen loppuun hinnalla millä
hyvänsä. Sellersin piti alunperin näytellä neljäntenä roolinaan myös
majuri Kongia, mutta brittiläisellä Sellersillä oli suuria ongelmia
teksasilaisen aksentin ja neljän roolin työtaakan alla.
Sellers
aloitti aina roolihahmonsa rakentamisen tämän tavasta puhua, minkä
jälkeen kaikki muu tuli automaattisesti. Mikäli hän ei saanut
puhetavasta kiinni, ei hänellä käytännössä ollut yhtään mitään.
Paljasjalkainen teksasilainen Terry Southern nauhoitti Sellersille
pitkät pätkät omaa puhettaan, jonka avulla Sellers sai kutakuinkin
aksentin hallintaansa. Kuvausten alkupuolella Sellers kuitenkin
nyrjäytti pahasti nilkkansa ja tästä ahtaisiin tiloihin sijoittuvasta
majurin roolista luovuttiin. Tämähän on yksi elokuvahistorian legendoja,
että liioitteliko Sellers loukkaantumistaan päästäkseen pinteestä
maineensa säilyttäen. Toisaalta tämä oli onni onnettomuudessa, sillä
tiettävästi Kubrick ei pitänyt Sellersin majuri Kongista ja oli salaa
helpottunut, kun hän joutui etsimään korvaajan tuohon rooliin.
Kubrick
hamusi siihen oikeaa cowboyta henkivän näyttelijän. Ensimmäisenä
rohjettiin lähestyä John
Waynea, joka ei pesunkestävänä patrioottina tietenkään suostunut.
Poliittisen sisällön vuoksi
roolista kieltäytyi myös mm. Bonanzassa Hossia näytellyt Dan Blocker.
Lopulta
rooliin tarttui Slim Pickens, joka tiettävästi näyttelee elokuvassa
itseään omalla luonnollisella aksentillaan. Kaiken lisäksi hänelle
jätettiin tarkoituksella kertomatta, että kyseessä on komedia. Hänelle
lyötiin käteen pelkästään majuri Kongin sisältävät kohtaukset ja Pickens
näytteli roolin "vakavalla naamalla".
Pienen
ongelman toi tosin vielä se, ettei Pickens ollut koskaan elämässään
matkannut
Yhdysvaltojen ulkopuolelle. Joten passin anomiseen vierähti sen verran
aikaa, että kun Pickens viimein saapui Englantiin, niin hänen
kohtauksensa olivat ainoina kuvaamatta. Legendan mukaan Pickens saapui
kuvauspaikalle normaaleissa tamineissaan päällään cowboy-hattu,
-takki ja -buutsit, joten Kubrick todellakin sai mitä halusi. Tuohon
saakka lähinnä westerneissä pikkurooleja
näytellyt Pickens myöhemmin mainitsi, kuinka Tohtori Outolemmen jälkeen
hän alkoi yhtäkkiä saada isompia palkkakuitteja ja pukuhuoneita.
George C. Scottin suorituksen Kubrick puolestaan huijasi miehestä ulos.
Scott ei olisi millään halunnut ylinäytellä mitään parodiahahmoa, eli tässä tapauksessa pesunkestävää amerikkalaisupseeria Buck Turgidsonia. Kubrick
kuitenkin suostutteli miehen tekemään juuri näin harjoitusotoksia
varten, jotka toimisivat lämmittelynä "oikeille otoksille". Huomattuaan
tulleensa huijatuksi, shakkia Kubrickin kanssa otosten välillä pelannut
Scott vannoi, ettei hän tekisi ohjaajan kanssa enää yhteistyötä. Myöhemmin
Scott kuitenkin piti roolia yhtenä uransa kohokohdista.
Peter Sellers sai roolisuorituksistaan miljoonan dollarin palkkalapun, mikä
muodosti 55% elokuvan kokonaisbudjetista. Kubrick leukaili tuosta lehdistölle, että
hän sai kolme roolisuoritusta kuuden hinnalla. Tosiasiassahan Kubrick oli ollut pakkoraossa, sillä Columbia Pictures suostui
rahoittamaan elokuvan vain mikäli Sellers esiintyisi neljässä roolissa.
Studion mukaan Kubrickin edellisen elokuvan Lolitan menestys perustui
siihen, että Sellersin päähahmo omaksui elokuvan aikana useita erilaisia
identiteettejä. Kubrick hyväksyi vaatimuksen perustellen myöhemmin,
että tälläiset järjettömät vaatimukset ovat elokuvabisneksen välttämätön
paha. Sellers aiheutti myös elokuvan kuvaamisen Englannissa, sillä Sellers oli läpikäymässä avioeroa ja häntä oli kielletty lähtemästä maasta.
Mutta hyvinhän tässä kaikessa kävi ja on mahdotonta kuvitella elokuvan toimivan yhtä hyvin ilman Sellersia. Alunperin Sellersin presidentti Merkin Muffleynkin piti olla koominen hahmo, joka kärsisi flunssasta.
Sellersin suoritus kuitenkin aiheutti jälleen jatkuvaa repeilyä kuvausryhmän ja
näyttelijöiden keskuudessa, mikä pilasi useita otoksia. Lopulta Kubrick alkoi myös ajatella, että ehkäpä Muffleyn pitäisi olla vakavasti
otettava hahmo ja eräänlainen järjen ääni kaiken sotahuoneen hulluuden keskellä.
Muffleyn tähtihetki on monologi, jossa hän soittaa
kuumaa linjaa pitkin Kremliin Neuvostoliiton presidentille. Ensin hän
kyselee kuulumisia ja sitten mainitsee syyksi soitolleen, että yksi
meidän kenraaleista teki sillein vähän höpsösti ja käski koneidemme
hyökätä teidän maahanne. Puhelu jatkuu pitkän aikaa ja Muffley
vähättelee tilannetta joka käänteessä puhuen Neuvostoliiton
presidentille kuin pienelle lapselle.
Elokuvan lavastuksesta vastasi Ken Adam, jonka kädenjäljestä Kubrick vakuuttui
James Bondin ensimmäisessä valkokangasseikkailussa 007 ja tohtori No. Sotahuoneen ohella Adam tiimeineen rakensi elokuvan B-52 pommikoneen sisustoineen pelkän valokuvan perusteella ja legendan mukaan Yhdysvaltain armeija otti sitten ensi-illan jälkeen tekijöihin yhteyttä tivaten, mistä kummasta olette saaneet käsiinne salaiseksi luokitellun koneen piirustukset, sillä kone oli kuulemma kaikkia yksityiskohtia myöten autenttinen. Elokuva taas puolestaan alkaa tunnetusti ilmavoimien itse kuvaamalla materiaalilla,
jossa B-52 pommikone tankataan ilmassa. Tämä on kehystetty musiikin
avulla muistuttamaan seksiä, sillä kuulemma kaikissa miehen keksinnöissä on jotain seksuaalista.
Alunperin elokuvan
piti loppua sotahuoneessa käytyyn suureen
ruokasotaan amerikkalaisten ja
venäläisten välillä. Se lähti käyntiin kun Neuvostoliiton lähettiläs viskasi piiraan kohti kenraali Turgidsonia, mutta tämän väistäessä piirakka osui presidentti Muffleyhin. Tämän jälkeen Buck huudahtaa amerikkalaiset kenraalit kostoiskuun ja piirakat alkavat lennellä. Viimeisessä kuvassa presidentti makasi maassa kerman peitossa. Tästä lopusta kuitenkin luovuttiin kun Kennedy salamurhattiin
Dallasissa ja toisaalta Kubrickin mielestä kohtaus ei toiminut muutenkaan kovin hyvin osana muuta elokuvaa. Kohtaus lienee kuitenkin British Film Instituten hallussa ja se on julkisesti esitetty vain kerran, vuonna 1999 Lontoossa pian Kubrickin kuoleman jälkeen.
Outolempi on musta komedia, joka toimii niin poliittisena satiirina,
jännärinä, farssina kuin myös varoittavana esimerkkinä teknologiasta. Elokuvan tiedot tuomiopäivänkoneesta perustuvat faktoihin, kuten myös sen kuvaama ilmavoimien strateginen toiminta,
sekä B-52 pommikoneen miehistön toiminta. Elokuvan visioima mahdollinen tositilanne ydinpommien kanssa johtikin erinäisiin käytännön muutoksiin Pentagonin suunnalla, jossa linjattiin ettei esimerkiksi kukaan yksittäinen henkilö pysty omin päin
laukaisemaan ydinohjuksia. Jopa Yhdysvaltain presidentin käsky vaatii puolustuministerin muodollisen vahvistuksen käskyn ja käskynantajan henkilöllisyyden aitoudesta.
Outolempi
on täynnä lentävää dialogia kyllästettyinä naurettavilla hahmoilla, joiden naurettavat
pakkomielteet ja käytös toimivat kontrastina realistisen tilanteen
vakavuuteen nähden. Lisäksi kyseessä on yhden kaikkien aikojen komedianäyttelijän, Peter Sellersin, tour de force.
IMDB
Kommentit
Lähetä kommentti