Muut sarjan osat löydät
täältä.
Playtime (1967)
Komedia
Ohjaus: Jacques Tati
Käsikirjoitus: Tati & Jacques Lagrange
Tähdet: Jacques Tati, Barbara Dennek, Billy Kearns, Reinhardt Kolldehoff
Ranskalaiskoomikko
Jacques Tatin määrällisesti pieneksi jäänyt tuotanto liittyy sen verran
kiinteästi toisiinsa, että käsitellään samantien miehen ura läpi
yleisluontoisesti. Tati on elokuvahistorialle merkittävä hahmo, sillä
luovan komedian herruutta oli ehditty pitää jo pari vuosikymmentä
yksinomaan amerikkalaisille kuuluvana. Sitten 50-luvulla Ranskasta
kuului kummia ja yksi ainoa mies päihitti amerikkalaiset näiden
omimmassa lajissa.
Tati oli niin ainutlaatuinen
koomikko ja elokuvantekijä, ettei voi sanoa hänen jättäneen
minkäänlaista selkeää perintöä, jota myöhemmät sukupolvet olisivat
jatkaneet. Lukuisat inspiroituivat hänen tyylistään ja elokuvistaan,
mutta toista Tatin kaltaista ei ole, eikä tule. Hän rikkoi rajoja
muutenkin kuin kansalaisuutensa osalta. Koomikoilla ja eritoten fyysisen
komedian tekijöillä oli tuohon aikaan oltava nuoren miehen olemus ja
suorituskyky. Esimerkiksi Buster Keatonin ja Harold Lloydin urat olivat
pitkälti paketissa ennen 40 ikävuoden täyttymistä. Tati sen sijaan oli
41-vuotias tehdessään ensimmäisen pitkän elokuvansa ja tällä saralla
hänen seurassaan on lähinnä vain Charlie Chaplin, joka onnistui
kypsemmälläkin iällä tehtailemaan uransa parhaita komedioita lisäämällä
johdonmukaisesti uransa aikana draamaa elokuviinsa.
Jacques
Tatischeff oli varsinainen kulttuurisekoitus. Tatischefit olivat
alunperin venäläisiä aristokraatteja ja Tatin isoisä toimi Venäjän
suurlähetystön sotilasattaseana Pariisissa. Isoisä nai ranskalaisen
naisen, josta syntyi Tatin isä. Isä puolestaan nai
hollantilais-italialaisen naisen ja tästä liitosta syntyivät Jacques ja
hänen kaksi vuotta vanhempi isosiskonsa Natalie.
Tatin
äidin isä pyöritti kuvakehystämöä Place Vendomen tienoilla Pariisissa ja
tunsi mm. Vincent van Goghin, sekä kehystämön asiakaskuntaan kuuluneen
Henri de Toulouse-Lautrecin. Tatin isä päätyi jatkamaan tätä
hyvätuloista perheyritystä ja sama polku oli alustettuna myös
koulunkäynnistä piittaamattomalle, laiskalle ja haaveilevalle
Jacques-pojalle. 16-vuotiaana Jacques lopetti koulunkäynnin ja hänen
isoisänsä koulutti pojan kuvankehystäjäksi. Suoritettuaan 20-vuotiaana
armeijan, Jacques Tati lähti Lontooseen työharjoitteluun. Ilmeisesti
hänen sukunsa kuvankehystysbisneksellä oli toimipaikka myös Lontoossa,
en oikein löytänyt mistään syventävää tietoa tuosta reissusta. Lontoossa
Tati kuitenkin kiinnostui rugbysta ja palattuaan Pariisiin, hän liittyi
paikallisen puoli-ammattilaisjoukkueen riveihin. Siellä Tati huomasi
miimikon ja koomikon lahjansa, sillä hänellä oli tapana viihdyttää
joukkuetovereitaan erätauoilla ja illanvietoissa esittämällä uudelleen
pelikentän tapahtumia.
Lopulta Tati päätti riskeerata
mukavan korkean elintason hylkäämällä perhebisneksen ja alkoi
miimikoksi. Hän rakensi oman show'nsa "Sporting Impressions", jonka
hittinumero oli hänen ratsastus-imitointinsa, jossa hän näytteli sekä
hevosta että ratsastajaa. Tati osallistui neljä vuotta peräjälkeen
paikalliseen isoon kykykilpailuun, jossa hän oli yleisön suosikkeja.
1935 Tati löi viimeinkin läpi kotimaassaan ja hänestä tuli teatterien
vetonaula. Sen sijaan kokeiluluontoinen Lontoon kiertue oli pettymys,
Berliinissä meni ilmeisesti vähän paremmin. Tati esiintyi ranskalaisen
ABC-teatterin vetonaulana aina toisen maailmansodan puhkeamiseen saakka,
johon Tati osallistui vanhahtavasti nimetyn kolmannen
ratsuväkidivisionaan riveissä ollen mukana Sedanin taistelussa.
Teatteriaikoinaan
Tati otti ensikosketuksensa elokuvien maailmaan. Hänen ensimmäinen
lyhytelokuvansa tenniksestä on kadonnut ikuisiksi ajoiksi, eikä sitä
seuranneitakaan yrityksiä voi luonnehtia menestyksiksi. Viimeisessä
lyhytelokuvassaan ennen sotaa hän kuitenkin kiinnitti tuottaja Fred
Orainin huomion. Sodan jälkeen Tati palasi teatterin lavoille. Hän oli
pätevä näyttelijä draamankin saralla, sillä häntä harkittiin Marcel
Carnen suurelokuvan, Paratiisin lapset, pääosaan. Orain toimi elokuvan
tuottajana. Lopulta Tati ja Orain päättivät luoda hynttyyt yhteen 1946
ja perustaa Cady-Films -tuotantoyhtiön. Orain oli niin vakuuttunut Tatin
luovuudesta ja taidoista, että arveli Tatin itse osaavan parhaiten
kirjoittaa materiaalia, joka hyödyntäisi Tatin melko omalaatuista ja
uniikkia tyyliä.
Tuotantoyhtiön ensimmäinen elokuva oli
lyhytelokuva Kirjeenkantajien koulu. Tati oli käsikirjoittanut elokuvan
ja oli myös sen päätähti ranskalaisena postinjakajana, joka halusi olla
yhtä tehokas kuin hänen amerikkalaiset kollegansa olivat meren takaa
kantautuvien huhupuheiden mukaan. Tatin ei kuitenkaan ollut tarkoitus
ohjata elokuvaa, mutta kun Rene Clement joutui jättäytymään projektista
pois, niin Tati asettui myös kameran taakse. Lyhytelokuva oli menestys,
ja se laajennettiin täyspitkäksi elokuvaksi Lystikäs kirjeenkantaja,
josta tuli valtava menestys myös Ranskan ulkopuolella. Tati pyrki
elokuvissaan kuvaamaan alusta saakka tavallisten ihmisten jokapäiväistä
elämää löytäen huumoria usein lähes mitättömistä yksityiskohdista.
Riemuloma Rivieralla
Jacques
Tati olisi voinut lypsää kahmalokaupalla varmaa rahaa suositulla
postinkantajan hahmollaan. Omasta mielestään Tati oli kuitenkin tehnyt
jo kaiken, mitä Lystikkään kirjeenkantajan hahmolla oli tarjottavaa. Hän
ei takonut kun rauta oli kuumaa, vaan työsti kaikessa rauhassa
seuraavaa elokuvaansa. Tämän toisen täyspitkän elokuvan valmistuminen
vei neljä vuotta.
Näiden neljän vuoden aikana Tati oli
luonut uudenlaisen tavan tehdä komediaa, sekä uuden hahmon; Herra
Hulot'n. Kömpelönä hujoppina Hulot on taipuvainen empimään ja miettimään
liikkeitään tarkoin ennalta, sillä hänen pitkät raajansa ja äkkinäiset
liikkeensä aiheuttavat usein kommelluksia. Näitä Hulot pyytelee
ehtimiseen anteeksi. Hulot myös tervehtii uuteen tilaan astuessaan
kohteliaasti jok'ikistä läsnäolijaa, vähän kuten Chaplinin kulkurillakin
oli tapana nostella hattuaan ehtimiseen milloin anteeksipyynnon ja
milloin tervehdyksen merkiksi.
Hulot on komediallisena
hahmona, ja Tati koomikkona, hieman kuin Chaplinin
vastakohta. Charlie Chaplinin Kulkuri on urheilullisen ketterä ja
pienikokoinen sisupussi, joka löytää itsensä tukalista paikoista (usein
itse aiheutettuna) ja selviää niistä neuvokkuutensa, sekä
peräänantamattomuutensa ansiosta.
Hulot taas on kömpelö ja ehkä vähän hidasälyinenkin hongankolistaja,
joka luo
ympärilleen tahattomasti kaaosta. On sanottu, että Kulkureita on
maailmassa vain yksi, mutta maailma on pullollaan monsieur Hulot'n
ominaisuudet jakavia hajamielisia koheltajia. Hulot'n hahmo on muuten
toiminut suorana esikuvana Rowan Atkinsonille hänen kehitellessään Mr.
Beania ja elokuva Mr. Bean
lomailee on puolestaan tribuutti nimenomaan Riemulomalle Rivieralla.
Riemuloma
Rivieralla sementoi Tatin aseman aikakautensa kekseliäimpänä ja
omaperäisimpänä koomikkona. Se on myös ainoa elokuva, jossa Hulot on
täysin elokuvan keskiössä. Seuraavassa kahdessa elokuvassaan Tati
vähensi harkitusti Hulot'n keskeisyyttä tarinalle.
Tämä
elokuva on käytännössä juoneton ja dialogiton sarja sattumuksia
ranskalaisessa rantalomakohteessa. Komediaa revitään mitä pienimmistä
arkisista asioista. Välillä lomalaisten joukko ryntäilee epätoivoisessa
paniikissa kuulutusten perässä asemalaiturilta toiselle. Välillä taasen
ruudulla ei tapahdu yhtään mitään, on vain joukko ihmisiä
lomatunnelmissa.
Tati oli tunnettu ihmisten tarkkailija
ja hänestä, kuten myös Alfred Hitchcockista, elokuvan tapahtumien
ympäristöineen oli koostuttava jokapäiväisistä asioista. Pikantti Tati
vei tämän vain paljon pidemmälle, sillä hän todellakin ohjasi sellaisia
elokuvia, joiden katsomisesta hän itse olisi nauttinut. Mikään detalji
ei ollut kyllin pieni sivuutettavaksi. Miten lähelle ruokaillessa
ihmiset istuvat toisiaan, milloin he ottavat katsekontaktia, mitä
etikettejä on kussakin tilanteessa noudatettava. Hän kehitteli
mielessään ihmisestä kokonaisen persoonan taustatarinoineen pelkän
pukeutumisen ja olemuksen perusteella.
Riemuloma
Rivieralla toi suurten tuottojen ohella Tatille myös Oscar-ehdokkuuden
parhaasta käsikirjoituksesta. Ranskalainen sai rahakkaita tarjouksia
lähteä tekemään elokuvia Hollywoodiin, mutta toisen suuren
elokuvantekijän Federico Fellinin tapaan, Tati kieltäytyi kosiskeluista.
Hän halusi jatkaa taiteellisesti haastavien ja omannäköisten
elokuviensa tekemistä. Eli hän ei ollut valmis uhraamaan vapauttaan
elokuvantekijänä, sillä Hollywoodissa studioilla oli ylin määräysvalta
tuottamiensa elokuvien suhteen ja sitä ei todellakaan arasteltu käyttää.
Useampikin ohjaaja on kiteyttänyt studiojärjestelmän kutakuinkin siten,
että kaikesta joutui taistelemaan.
Enoni on toista maata
Tatilta
vierähti tällä kertaa viisi vuotta seuraavan elokuvan valmistumiseen.
Asioita viivytti osaltaan vuoden 1955 autokolari, jossa Tatin vasen käsi
kärsi pysyvää vahinkoa. Lisäksi vuotta myöhemmin Fred Orain pakkasi
kamppeensa kiistan päätteeksi ja jätti Cady-Filmsin perustaen kokonaan
oman tuotantoyhtiönsä Spectra Filmsin.
Kyseessä on
ensimmäinen Tatin värielokuva ja lisäksi hän jätti taakseen seesteiset
maalaismaisemat tuoden satiirinsa kaupunkiin ja kohdistaen sen
para-aikaa muotoutumassa olleeseen pinnalliseen kulutusyhteiskuntaan.
Enoni
on toista maata keskittyy kuvaamaan aavistuksenomaisella haikeudella
vanhan yhteiskunnan (ja perinteiden) katoamista, ja uuden ultramodernin
yhteiskunnan syntyä. Tässä murroksessa hövelin ja vanhanaikaisen herra
Hulot'n on vaikea pysyä mukana. Lisäksi elokuva kuvaa sitä, miten
pakkomielteisesti Arpelin perhe suhtautuu uuteen teknologiaan. Se ei ole
nimittäin vapauttanut, helpottanut, saati yksinkertaistanut heidän
elämäänsä. Heistä on tullut materialisteja ja modernismin orjia.
Hienosti hoidetulle nurmikolle ei saa astua, suihkulähde on hankittu
vain vieraita varten päälle laitettavaksi ja perheen pään lähtiessä
töihin, vaimo hankaa hyvästien ohella vielä viimeisetkin tahrat autosta
pois. Perheen äidin lumoutuessa keittiöstään ja puutarhastaan, sekä isän
autostaan ja työurastaan, jää perheen poika vaille huomiota. Perheen
aidattu tontti on vähän kuin vankila, jossa vain täydellisyys on
sallittua. Joten kukapa olisi parempi murtamaan muurin kuin kömpelön
sympaattinen sukulainen, herra Hulot.
Tatin visuaalinen
ja ääniefekteihin nojaava huumori on tässä elokuvassa parhaimmillaan.
Tatilla oli tapana kuvata kaikki elokuvansa mykkäversioina ja äänet
lisättiin mukaan
vasta jälkituotannossa. Siinä missä digitaalisessa nykyelokuvassa äänet
koostuvat jopa yli tuhannesta eri äänikanavasta, niin esimerkiksi Tatin
elokuvissa ääniraita rakennettiin karkeasti jaotellen kolmesta
kanavasta.
Ensimmäiseen nauhoitettiin askeleet, toiseen vaatetuksen rahina ja
kolmanteen muut epäsäännölliset efektit. Todennäköisesti puheelle ja
musiikillekin oli omat raitansa vähän tekniikasta riippuen. En ymmärrä
noista juurikaan mitään, joten jätän tarttumatta niihin. Tuona aikana
äänet kuitenkin nauhoitettiin magneettifilmille ja nehän piti sitten
tietenkin fyysisesti leikata, sekä
yhdistellä kohdilleen kuvan kanssa.
Elokuvassa
näkyviin kulkukoiriin Tati kuvausryhmineen törmäsi ihan
sattumalta. Koirien touhuamisesta kuvattiin useita otoksia, joita
sitten käytettiin kietomaan tarinallisesti yhteen elokuvan eri
kohtauksia. Kuvausten
loputtua Tati laittoi lehteen ilmoituksen "elokuvatähti-koirista
etsimässä uutta kotia", ja näin kaikki sesset löysivät uuden omistajan.
Arpelin perheen talo taas päätyi kunnianosoituksena Tehotyttöjen
asunnoksi, mitä nyt lastensarjahahmoilla on kahden pyöreän ikkunan
sijaan tönössään kolme pyöreää ikkunaa. Arpelien talo taas on
jäljennetty sellaisenaan Pariisin Cent Quatre -kulttuurikeskukseen.
Elokuvan
voitettua parhaan ulkomaisen elokuvan Oscarin, Amerikkaan palkintoa
noutamaan tulleelta Tatilta tiedusteltiin, keitä isoja
Hollywood-tähtiä hän haluaisi tavata? Elizabeth Taylor? Cary Grant? John
Wayne? Charlie Chaplin oli juuri lähetetty maanpakoon kommunistin leima
otsassaan, joten oletettavasti hän ei ollut tavattavissa , ainakaan
Hollywoodissa. Tati halusi tavata Buster Keatonin, Stan Laurelin, Harold
Lloydin ja Mack
Sennettin. Eli suuria mykkäelokuvan aikaisia ja sittemmin pitkälti
unohdettuja tähtikoomikoita, jotka asuivat jo vanhainkodeissa.
Tapaamiset järjestyivät.
Playtime
Tati
oli jo kyllästynyt suosittuun Hulot'n hahmoon, joten hän teki
jonkinlaisen kompromissin. Hän teki Hulot-elokuvan, jonka pääosassa
olivat "kaikki". Playtime oli Tatin mukaan hänen mestariteoksensa ja se
oli valmistuessaan Ranskan elokuvahistorian kallein teos. Elokuvan
valmistuminen vei kaikkinensa 9 vuotta, kuvauksissa vierähti 3 vuotta ja
jälkituotanto söi 9 kuukautta. Tati laittoi kaiken peliin riskeeraten
aiempien elokuviensa tuoman
omaisuuden ja maineen. Hän rakennutti elokuvaa varten Pariisin
ulkopuolella sijaitsevalle joutomaa-alueelle
kokonaisen kaupungin, josta alettiin käyttämään lempinimeä Tativille.
Kaupunkia
alettiin rakentamaan n. vuotta ennen kuvausten
alkamista. Alueelle pykättiin esimerkiksi kaksi kokonaista ja valtavaa
monikerroksista rakennusta, jonka seinät koostuivat pitkälti lasista.
Toisessa taloista oli toimiva
hissi ja jokapaikkaan oli vedetty sähköt. Kaiken huipuksi rakennettiin
oikeat asvaltoidut tiet toimivine
katulamppuineen ja liikennemerkkeineen.
Tati joutui
käyttämään pankkilainojen ohella elokuvansa rahoittamiseen
jopa sukulaistensa säästöjä. Elokuvassa näkee selvästi kuinka jotkin
taustalla näkyvät,
liikkumattomat ihmishahmot on tehty pahvista kustannusten
minimoimiseksi. Samoin on tehty myös joidenkin rakennusten julkisivujen
ja sisustuksien suhteen. Välissä kuvaukset olivat kokonaan poikki kun
kameran
vuokramaksut olivat rästissä, ja omistava taho oli käynyt
takavarikoimassa kameran linssin. Myöhemmin Tati toki mainitsi
ironisesti kun häntä kritisoitiin elokuvan kalliista puitteista ja
hintalapusta, että kokonaiskustannukset olisivat olleet suurinpiirtein
samat, mikäli hän olisi palkannut päärooliin Elizabeth Taylorin, tai
Sophia Lorenin. Sitä kuinka paljon rahaa Playtimeen lopulta oikeastaan
upposi, ei ole koskaan missään virallisesti kerrottu.
Tati
kuvasi elokuvan 70 milliselle laajakangasfilmille. Se oli jo
itsessään kallista touhua, mutta myös valtavirtaa vastaan kulkemista.
Laajakankaalle kuvattiin eritoten tuona aikana lähinnä valtavia eepoksia
ja länkkäreitä. Sen sijaan Playtime sijoittui
ahtaisiin sisätiloihin ollen elokuvahistorian passiivisimpia elokuvia.
Katsojan eteen avautui valtavia toimistotiloja ja käytäviä, joilla ei
kuitenkaan tapahtunut ensinäkemällä mitään merkittävää, tai edes järin
kiinnostavaa.
Mutta Tatille tuotti suurta mielihyvää tuoda hieman satirisoitu,
ultramoderni maailma katsojan eteen siten, että katsoja joutui
elokuvateattereissa kääntelemään päätään nähdäkseen kankaan kokonaan.
Tati myös tunnetusti inhosi lähikuvia ja täten hänen elokuvansa ovat
usein kovin teatterimaisia. Katsoja näkee aina
hahmojen jalat ja liikkeet täydellisesti. Lisäksi eritoten Playtimessa
Tati ohjaa etunenässä katsojien
huomiota valtavalla kankaalla erinäisin äänin, eikä visuaalisin
tehostein. Tati tarjoaa mahdollisimman suuren palan elokuvan maailmaa,
jossa katsoja saa seurata haluamiaan yksityiskohtia ja niitä riittää.
Playtimen
loppuun sijoittuva ravintolakohtaus kestää 45 minuuttia ja sen
purkittamiseen
vierähti seitsemän viikkoa. Tämä huolimatta siitä, ettei kyse ole
uskoakseni kerralla kuvatusta kohtauksesta. Syy piilee siinä, että Tatin
kerrotaan olleen loistava näyttelijöiden ohjaaja, mutta hän oli hyvin
pikkutarkka myös tällä saralla. Ravintolakohtauksessakin hän ohjeisti
kaikkia näyttelijöitä ja statisteja yksi kerrallaan miten heidän pitää
toimia, eikä näistä toimintaohjeista paranut lipsua.
Playtimen maailma on kliinisen harmaa ja steriili. Moderni, pinnallinen
ja kova maailma on syrjäyttänyt vanhemmat ja maanläheisemmät elämänmuodot.
Menneestä, ihmisläheisemmästä ajasta katukuvassa muistuttaa lähinnä
kadunkulmassa edelleen päivystävä kukkakauppias kärryineen. Lisäksi
Playtime kuvaa sitä kuinka moderni elämäntapa hiljalleen tuhoaa kaikki
yksilöllisyyden rippeet alistaen ihmiset samaan muottiin. Näin voi päätellä esimerkiksi kohtauksesta,
jossa näytetään kerrostalon kahta eri asuntoa, jossa molemmat perheet
harrastavat illalla tasan samoja asioita lähes samanaikaisesti.
Playtime oli taloudellinen katastrofi, joka syöksi Tatin
velkakierteeseen ja käytännössä tuhosi hänen uransa, ja maineensa. Tati joutui myymään
kaikkien elokuviensa oikeudet ja tekemään vastentahtoisesti pari
tilauselokuvaa.
Playtimesta ei tehty ollenkaan
perinteistä 35 millimetristä versiota,
mitä on pidetty osasyynä elokuvan valtaville tappioille. Tati vaati,
että elokuva on näytettävä ainoastaan laajakuvakankaille stereofonisen
äänen kera. Täten valtaosa teattereista ei pystynyt näyttämään
elokuvaa lainkaan. Lisäksi elokuvan ensiesitys oli Yhdysvalloissa vasta
1972 San Franciscon elokuvafestivaaleilla, mikä on hyvin outoa. Tati
kuitenkin oli kahdella edellisellä
elokuvallaan saanut molemmista Oscar-ehdokkuuden parhaasta ulkomaisesta
elokuvasta ja näistä viimeisin, eli Enoni on toista maata sen voittikin.
Molemmat olivat olleet myös suosittuja elokuvia Yhdysvalloissa. Kenties
jenkkilevittäjät kauhistuivat elokuvan kehnosta vastaanotosta
Ranskassa.
Pääsyy elokuvan floppaamiselle piili kuitenkin
siinä, että Tatin valtavan suosittu herra Hulot oli
elokuvassa tavallaan vain sivuroolissa. Hän oli pitkiä aikoja poissa
ruudulta ja elokuvan pääosaan nousivatkin sen mahtipontiset puitteet,
joilla satirisoitiin uutta teknologiaa ja maailmanmenoa. Sekin oli
jo melko vanhentunut aihe vuonna 1967. Tati toki vilahtaa elokuvan taustalla muissakin rooleissa. Hän on
liikennettä ohjaava poliisimies, keskimmäinen ikkunaa asentavista
työmiehistä, työmies rapsuttamassa selkäänsä ravintolassa juuri ennen
kuin vieraat alkavat saapua paikalle ja sähkömies, joka valittaa
jotain sähkökaapelit käsissään orkesterille.
Playtimen
haastavuus katsojalleen piilee siinä, että se on tavallaan juoneton
elokuva täynnä pelkkää ihmisten tarkastelua. Se onkin harvoja elokuvia,
joka vaatii ehdottomasti
täyden tarkkaavaisuuden ja sekään ei riitä. Elokuva vaatii useita
katsomiskertoja, sillä kaikkea sen tarjoamaa on mahdotonta nähdä yhdellä
katsomiskerralla. Playtimen visuaalisuus ja äänimaailma ovat
vain yksinkertaisesti niin laajan runsaita, sen pointit ja vitsit niin
hienovaraisia. Valtavalla ruudulla on usein meneillään samanaikaisesti
useita pieniä, tarkkaan suunniteltuja tapahtumia ja gageja. Siitä löytää
joka kerralla jotain uutta, jota ei ole
edellisellä kerralla huomannut.
Mutta se on myös
eittämättä yksi
elokuvahistorian suurimpia koetinkiviä katsojansa keskittymiskyvylle ja
kärsivällisyydelle. Se haastaa katsojansa visuaalisen, sekä kuulollisen
havainnointikyvyn ja samalla se tulee rohkaisseeksi näkemään asioita eri
silmin. Playtime on elokuvahistorian kenties passiivisin elokuva, sillä
se ei varsinaisesti viekoittele, kutsu tai johdata katsojaansa yhtään
mihinkään. Katsojan on itse aktiivisesti tehtävä päätöksiä siitä mitä
hän seuraa, mille hän antaa mielenkiintonsa ja mitä mieltä hän on
elokuvassa näkyvistä yksityiskohdista (Tatin luomassa viitekehyksessä
toki). Elokuva ikään kuin kuljettaa yleisöään ohikulkevan
sivustakatsojan roolissa paikasta toiseen. Esimerkiksi dialogista kuuluu
todella usein vain pieni osa keskustelusta ja
loppu dialogista on siansaksaa, josta ei ole tarkoituskaan saada mitään
selvää. Aivan kuten kadulla kulkiessa. Tati tykkäsi tarkkailla kaduilla
kulkevia ihmisiä ja käytti aina mahdollisuuksien salliessa julkisia
kulkuvälineitä.
Playtimen jälkeen velkavuoren alla
oleva Tati oli pakotettu tekemään paitsi mainoselokuvan englantilaiselle
Lloyds Bankille, myös vielä yhden hollantilaisten rahoittaman
tilaustyön herra Hulot'n hahmossa. Tilaustyö oli Traffic (1971), jossa
Hulot aukaisi viimein kolmen elokuvan ajan turhanpanttina mukanaan
pitämän sateenvarjon hyvästien merkiksi. Tuon jälkeen Tati teki vielä
ruotsalaiselle televisiolle tv-elokuvan Parade (1973), joka oli hyvin
hämmentävällä tavalla filmatisoitu sirkusesiintyminen. Siinä taisi olla
kyse elokuvasta, jossa yleisökin oli kokonaisuudessaan näyttelijöitä,
tai statisteja. Tati hääri esityksen tirehtöörinä esitellen muiden
ohjelmanumeroiden välissä varieteeaikojen kavalkaadiaan, joita miehen
elokuvissa, sekä lyhytelokuvissa oli jo osin ehditty nähdä. Tiettävästi
66-vuotias Tati lyyhistyi maahan saatuaan oman osuutensa pakettin ja
vietti seuraavat päivät sairaalassa toipumassa fyysisestä rasituksesta.
Tati
pursusi vielä kypsemmälläkin iällä ideoita, mutta kuten suuruuksienkin
kohdalla käy, niin tuottajat vain jossain vaiheessa kaikkoavat ympäriltä
etsimään "tuoreempia näkökulmia". Se on melkoinen shokki kun
showbisneksen valot sammuvat ja menneinä aikoina meininki oli tuon
suhteen erityisen armotonta. Tati eli elämänsä viimeiset vajaat pari
vuosikymmentä vaatimattomasti unohdettuna suuruutena, ollen
katkeroitunut ja surullismielinen. Liekö tähän osuutta venäläisillä
sukujuurilla...
Tati jätti kuoltuaan 1982 jälkeensä
lukuisia keskeneräisiä elokuvaprojekteja. Näistä yhden keskenjääneen
puolidokumentin, Forza Bastia, Tatin tytär leikkasi ja julkaisi isänsä
poismenon jälkeen. Kyseessä on tatimainen dokumentti, jossa hän kuvaa
Korsikan saaren futishuumaa kun paikallinen SC Bastia on päässyt Uefa
Cupin kaksiosaiseen finaaliin PSV Eindhovenia vastaan ja finaalisarjan
ensimmäinen osa pelataan Korsikalla.
Lisäksi Jacques
Tati oli kirjoittanut 1956 osin hänen omasta elämästään ammentavan
elokuvakäsikirjoituksen. Tämä kiertävästä taikurista kertonut tarina
tuotettiin 2010 sydämelliseksi animaatioelokuvaksi The Illusionist ja
voin vain kuvitella millaisia reaktioita se herätti Tatin elokuvia
katsoneissa katsojissa. Haudan takaa ilmestyy vielä yksi loistava
elokuva, jonka pääosassa on mestari itse. Siitä täysin rinnoin
nauttiakseen suosittelen ehdottomasti katsomaan Tatin elokuvat
Lystikkäästä kirjeenkantajasta aina Playtimeen. Toki Tatin tuotannon
kannattaa katsoa samantien vaikka kokonaan läpi, sillä milloinkaan ei
tule toista samanlaista.
Panin labyrintti (2006)
Fantasia / Draama
Ohjaus: Guillermo del Toro
Käsikirjoitus: Guillermo del Toro
Tähdet: Ivana Baquero, Maribel Verdú, Sergi López, Ariadna Gil, Doug Jones
3 Oscaria (kuvaus, maskeeraus, lavastus) ja 3 ehdokkuutta (ulkomainen elokuva, käsikirjoitus, musiikki)
"You're getting older, and you'll see that life isn't like your fairy
tales. The world is a cruel place. And you'll learn that, even if it
hurts."
Kun aloitin tätä osuutta kirjoittamaan ja muistelemaan elokuvaa, niin iho valahti kananlihalle ja silmäkulmiin muodostui lievää kosteutta. Tuntuu kuin olisin katsonut elokuvan eilen, vaikka siitä on aikaa 6-7 vuotta. Harva elokuva jättää jälkeensä näin voimakkaita tuntemuksia ja lukuisia eläväisiä mielikuvia yhdellä ainoalla maagisella katsomiskerralla. Elokuvaa oli minulle kehuttu ennakkoon vuolaasti ja siitä huolimatta sen kauneus pyyhkäisi jalat alta siinä määrin, että lopputekstien mitta ei toipumiseen riittänyt. Minun oli tarkoitus viettää elokuvailtaa, mutta enää ei oikein ollut mieltä katsoa toista elokuvaa. Seinien tuijottelun jälkeen kävin koiraa viemässä pihalle ja puolen tunnin puhaltelun ja päänpyörittämisen jälkeen katsoin lopulta jonkun elokuvan. Ei mitään hajua minkä.
Kyseessä on Guillermo del Toron mestariteos, joka onnistuu täydellisesti punomaan yhteen miehen teoksia värittävät toismaailmalliset aspektit ja erikoistehosteet. Elokuva vangitsee sisäänsä niin arkimaailman kuin fantasiamaailman kauhut. Panin labyrintti on temaattista jatkoa del Toron 2001 elokuvalle The Devil's Backbone, joka sijoittuu 1939 Espanjaan. Tuossa elokuvassa 12-vuotias poika joutuu isänsä kuoltua espanjalaiseen orpokotiin, joka on täynnä synkkiä salaisuuksia ja ulkomaailmassa riehuu sisällissota. Ohjaajalle ominaisesti tarjolla on jälleen kerran mielikuvituksellista goottikauhua kuten Panissa ja vaikkapa Crimson Peakissa. The Devil's Backbonesta ja Panin Labyrintistä piti tulla osa trilogiaa, mutta toistaiseksi del Toron 3993:ksi nimeämä projekti ei ole edennyt tuotantoon saakka. Tarina olisi sijoittunut vuosiin 1939 ja 1993, sekä alkanut Espanjan sisällissodan joukkohautojen avaamisella. Se olisi jatkanut yksinäisyyden, mielikuvituksen tarjoaman eskapismin ja tottelevaisuuden vs. tottelemattomuuden teemoja.
Panin Labyrintin tarinassa puolestaan pieni Olivia-tyttö ja hänen äitinsä muuttavat Pohjois-Espanjaan Olivian uuden isäpuolen luo, joka on Francon fasistiarmeijan julma upseeri. Ofelian tarjotessa tälle kenraali Vidalille kättään tervehdyksen merkeissä, tapahtuu David Copperfieldit kun Vidal tokaisee, että kättely tapahtuu toisella kädellä. Molemmissa tarinoissa uusi isäpuoli paljastuu ihan yhtä epämiellyttäväksi kuin karkea ulkokuori antaa ymmärtää. Ofelian tuntuu olevan mahdotonta paeta Sisällissodan erilleen repineen maan arkea, kunnes Olivia löytää tiensä metsänelävien ihmeelliseen maailmaan. Ennen kuin kukaan yökkäilee sanalle "satu" huomauttaisin, ettei kyseessä ole mikään moderni satu. Grimmin veljesten keräämät kansansadut olivat alkujaan hyvinkin raakoja ennen kuin niitä sitten myöhemmin muuteltiin vähemmän pelottaviksi. Vanhat tarinat oli suunniteltu pelottelemaan lapsia ja opettamaan heille asioita maailmasta. Näissä oli harvoin onnellisia loppuja ja ihmisiä kuoli tarinan varrella. Panin labyrintti on juuri tälläinen satu, joka opettaa, ettei mitään saavuteta ilman valtavia uhrauksia ja että pimeimmälläkin hetkellä on toivoa.
Ohjaaja del Toro on onnistunut haalimaan kokoon loistavan kattauksen Espanjan kärkipään näyttelijöitä. Olivian rooliin löydetty 11-vuotias Ivana Baquero loistaa. Hänen isäpuoltaan, armotonta kapteeni Vidalia näyttelemään del Toro kiinnitti jo 1,5 vuotta ennen kuvausten alkamista Sergi Lópezin, joka oli tunnettu komedisista ja melodramaattisista rooleistaan aiheuttaen tämän maineensa vuoksi soraääniä tuottajien keskuudessa. Tuossa vaiheessa del Torolla ei ollut vielä edes käsikirjoitusta, vaan hän piti muistivihkoa jonne hän raapusteli sekalaisia ideoitaan. Lópezin mukaan del Toro kuitenkin puhui hänen kanssaan 2,5 tuntia elokuvasta, joka oli uskomattoman pitkälle hiottu ja vastasi täysin lopullista versiota. Muistivihkosta puheen ollen se oli kadota lontoolaisen taksin takapenkille ja se sisälsi Panin labyrintin lisäksi muitakin ideoita, sekä hahmotelmia erinäisistä elokuvista. Poliisi ja taksiyhtiö eivät pystyneet meksikolaisohjaajaa auttamaan, kunnes taksikuljettaja itse palautti vihkosen kaksi päivää myöhemmin ja sai vaivoistaan 900 dollarin palkkion.
Olivian metsänelävien maailmaan johdattelevaa Faunaa ja myöhemmin elokuvassa nähtävää legendaarista Kalpeaa miestä näyttelee Doug Jones. Del Toro lähetti hänelle sähköpostia, jonka mukaan hän ei voi kuvitella ketään muuta näyttelemässä näitä rooleja. Tämä huolimatta siitä, että elokuva on espanjankielinen ja Jones ei espanjaa puhu. Lopulta kovasta yrityksestä huolimatta del Toro päätti dubata Jonesin hahmojen ääneksi tunnustetun espanjalaisen teatterinäyttelijän Pablo Adánin. Jonesin kamppailu ei kuitenkaan mennyt täysin hukkaan, sillä Adán sai ajoittaa puheensa Jonesin suunliikkeiden mukaisesti. Mutta ainakin faunapuku oli Jonesin mielestä erittäin mukava, siinä missä yleensä vastaavat puvut tarjoavat enemmän tai vähemmän piinaavia kokemuksia.
Elokuvan idean del Toro sai lapsuutensa valveunista. Hän heräili aina keskiyöllä ja näki faunan astuvan hiljalleen esiin hänen isoisänsä kellon takaa. Haastatteluissa mies ei kuitenkaan kuvannut tuota toistuvaa näkyä pelottavaksi, vaan enemmänkin mielenkiintoiseksi. Elokuvan hahmottelemisen del Toro aloitti tosissaan jo 1993 piirrellen ja suunnitellen vuosia elokuvan hirviöitä, tarinaa ja kohtauksia. Hän luopui palkastaan saadakseen enemmän varoja budjettiin. Isot Hollywood-studiot olivat elokuvasta kiinnostuneita, mutta he tietenkin halusivat elokuvan sopivan paremmin mainstreamiin. Eli vähemmän kauhua ja väkivaltaa, enemmän kepeyttä tarinaan ja tietenkin englanninkielinen tuotanto.
Panin vuosia vienyt valmistelu esti Del Torolta muutaman mielenkiintoisen elokuvakeikan. Hän oli ehdolla Narnian tarinoiden ykkösosan ohjaajaksi, mikä olisi ollut vähintäänkin mielenkiintoista. Toinen ison profiilin keikka johon Guillermoa kosiskeltiin oli Harry Potter ja Azkabanin vanki, mikä olisi eittämättä ollut täydellisesti Del Toron käsiin sopivaa materiaalia, joskin siltikin k12-ikärajan noudattaminen varmasti olisi aiheuttanut miehelle päänvaivaa. Jopi päätyi lopulta hyvälle ystävälle Alfonso Cuaronille ja kyseessä on eittämättä parhaimpia Pottereita. Olin siinä iässä, että kävin neljä ensimmäistä osaa katsomassa elokuvateattereissa ja loputkin osat tuijottelin sitten dvd-muodossa. Katsoin nuo kaikki kolmessa päivässä silloin kun ne viimeksi tulivat televisiosta ja oli todella kiehtovaa seurata hahmojen, ja myös näyttelijöiden aikuistumista. Pääsin myös vertaamaan elokuvien tasoa keskenään ihan konkreettisesti, mutta ei siitä nyt enempää tässä yhteydessä.
Elokuva kuvattiin Espanjassa Segovian alueella, joka kärsi pahimmista kuivuudesta 30 vuoteen. Joten tekijöiden oli esimerkiksi elokuvan puolivälin taitteen ampumakohtauksessa metsässä peitettävä vihreillä tekosammalilla kuivuuden keltaiseksi kurittama maa ja kasvisto. Lisäksi he eivät käyttäneet räjähtäviä veripakkauksia, tai mitään muutakaan kipinää tai tulta tulipaloriskin vuoksi. Lukuunottamatta elokuvassa räjähtävää autoa, kaikki tulet ja esimerkiksi aseiden, sekä luotien kipinät ynnä muut vastaavat ovat digitaalisesti jälkikäteen lisättyjä.
Ofelian sisältämissä kohtauksissa käytetään paljon lämpimiä värejä ja ympyrämäisiä muotoja. Vidalin ollessa ruudulla kuva täyttyy kylmistä väreistä ja suoraviivaisista muodoista. Samalla tyylillä fantasiamaailma on täynnä kultaisia vivahduksia oikean maailman ollessa kolkon harmaa ja tumman sinertävä. Samoin yksi elokuvan kantava teema on uudelleensyntyminen ja hedelmällisyys. Puu, jonka alle Ofelia kömpii hakemaan avainta, näyttää aivan naisen lisääntymiselimistöltä ja sama muoto ilmestyy verenvärisenä musteena Ofelian kirjaan, juuri kun tämän äiti joutuu synnytykseen.
"Jumala on jo pelastanut heidän sielunsa, joten se mitä heidän maalliselle ruumiillensa tapahtuu, ei kiinnosta Häntä", oli ote katolisen kirkon papin pitämästä puheesta fasismia vastaan taistelleiden kapinallisten vankileiriltä Espanjan sisällissodan ajalta. Tunnetusti hieman negatiivisesti katoliseen kirkkoon suhtautuva del Toro sitten siirsi tämän kommentin elokuvaansa. Panin labyrintin legendaarinen Kalpea mies edustaa myöskin katolista kirkkoa ja fasismia. Hirviöllä on edessään kaiken maailman herkkuja pursuava pöytä, mutta silti hän mieluummin syö lapsia. Lähemmin tarinalle kyseessä on kenraali Vidalin vertauskuva.
Itse Kalpea mies koostuu kolmesta eri mytologisesta elementistä. Hänen käsiensä haavaumat viittaavaat stigmatoihin, mikä tietenkin edustaa pyhimysmaisia arvoja. Kun Kalpea miehen silmät sitten ilmestyvät noihin käsiin ja hän nostaa ne silmiensä päälle, hahmo muistuttaa japanilaista Tenomea. Tenome tarkoittaa kutakuinkin käännettynä "silmät käsissä" ja nuo olennot kuvataan armottomina. Kolmas osa taas on varhaiseen eurooppalaiseen mytologiaan kuuluva herkullisia antimia kumpuava illallinen satumaailmassa, jossa mikäli ihminen syö ruokaa, keijut hallitsevat hänen sieluaan.
Del Toro kirjoitti itse elokuvan englanninkieliset tekstitykset yhdessä kahden muun henkilön kanssa, sillä hän oli pettynyt aiempien elokuviensa tekstityksiin, jotka oli tehty häneen mukaansa "ajattelurajoitteisille". Eli todennäköisesti niitä oli yksinkertaistettu aivan liikaa. Se ei silti estänyt englanninkielisen julkaisun nimeämistä Panin labyrintiksi. Panhan on siis kreikkalaisen mytologian jumala, joka on toki vuohimainen, mutta myös ilkikurinen ja hyvin seksuaalinen. Ei välttämättä kovin sopivaa seuraa pienelle tytölle. Espanjankielinen nimi elokuvalle onkin suoraan käännettynä Faunan labyrintti ja fauna on mytologinen hahmo, joka on puoliksi mies ja puoliksi vuohi ja joka kunnioittaa luontoa.
Elokuvan ensi-esitys oli Cannesin elokuvajuhlissa, jossa se sai 22 minuutin seisovat aplodit ja elokuvaa tervehdittiin samalla tavalla myös sen ensimmäisessä Amerikan mantereen esityksessä Toronton kansainvälisellä elokuvafestivaalilla. Panin labyrintti päätyi myös monien maineikkaiden kriitikkojen vuoden 2006 parhaaksi elokuvaksi ja Metacritic palvelussa sen saama kriitikkojen kollektiivinen arvosana oli ainakin kymmenisen vuotta sitten historian toiseksi korkein. Lisäksi Björk sävelsi elokuvan innoittamana laulun nimeltä "Pneumonia", joka löytyy islantilaistähden albumilta Volta. On muuten mahtavaa musiikkia kuunneltavaksi talvisella iltalenkillä kun taivaalta sataa kevyesti lunta.
Eräässä ennakkonäytöksessä Del Toro istui Stephen Kingin viedessä ja ohjaaja sai hykerrellä tyytyväisenä kun kauhukirjailija kiemurteli tuolissaan epämukavana Kalpean miehen jahdatessa Ofeliaa. Ja myöhemmin King on myös kehunut Del Toron toistaiseksi viimeisintä elokuvaa, Crimson Peakia. Kyseinen elokuva on ehdottomasti myöskin omia vuoden 2015 suosikkejani ja Panin labyrintin kohdalla Del Toro näki kuvaajansa Guillermo Navarron kanssa valtavasti vaivaa kameratyön suhteen. Kameran piti aina olla liikkeellä hienovaraisesti johonkin suuntaan, mutta aina harkitusti tarinaa vahvistaen.
Panin labyrintin budjetti oli 19 miljoonaa dollaria, mikä on yllättävän alhainen kun sitä peilaa ruudulla näkyvään lopputulokseen. Tuottoja lippuluukuilta kertyi 83 miljoonaa dollaria ja siitä tuli kaikkien aikojen menestyksekkäin espanjankielinen elokuva kunnes Eugenio Derbezin komedia Instructions not included löi sen laudalta 2013.
IMDB
Kommentit
Lähetä kommentti